Statut Uczniowskiego Klubu Sportowego „Chromik" Mysłowice
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
Uczniowski Klub Sportowy, zwany dalej „UKS Chromik", jest klubem sportowym zrzeszającym uczniów, rodziców i sympatyków, działającym na zasadach przewidzianych w ustawie prawo o stowarzyszeniach.
§ 2
1. Terenem działania UKS Chromik jest terytorium całego kraju — ze szczególnym uwzględnieniem (treningi, szkolenie, zawody) miasta Mysłowice oraz woj. śląskiego.
2. Siedzibą UKS Chromik jest obiekt MOSiR w Mysłowicach, ul. Powstańców 23.
§ 3
Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie klub działa na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy Prawo o stowarzyszeniach z wyłączeniem przepisów dotyczących rejestracji. Klub podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu oraz posiada osobowość prawną.
§ 4
1. Klub działa zgodnie z ustawą o sporcie, ustawą Prawo o stowarzyszeniach, ustawą o systemie oświaty oraz własnym statutem.
2. Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związków sportowych oraz ogólnokrajowych związków sportowych.
§ 5
UKS „Chromik" używa pieczęci, godła, flagi, barw i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2
Cel i środki działania
§ 6
Celem UKS „Chromik" jest:
1. Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe UKS Chromik oraz współpracujących z nim podmiotów, w tym Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Mysłowicach, a także pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków UKS Chromik.
2. Angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych.
3. Uczestniczenie w zawodach i imprezach sportowych, organizowanych na obszarze Mysłowic, województwa śląskiego oraz poza nimi.
4. Organizowanie zajęć sportowych dla członków UKS Chromik w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej, z ukierunkowaniem konkurencji lekkoatletycznych.
5. Organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych.
6. Organizowanie członkom UKS Chromik różnorodnych form współzawodnictwa sportowego.
7. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych UKS-u.
8. W celu realizacji zadań statutowych klub może zatrudniać pracowników.
9. Klub może rozszerzyć swoją działalność o inne sekcje sportowe.
10. Klub może być organizatorem lub współorganizatorem różnorakich zawodów (lekkoatletycznych, biegów ulicznych, przełajowych itp.) i z tego tytułu może pobierać opłaty startowe, a w przypadku organizowania obozu sportowo-szkoleniowego — także opłaty od ich uczestników.
§ 7
UKS Chromik realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z Dyrektorem MOSiR Mysłowice, klubami sportowymi i władzami samorządowymi, a także innymi podmiotami współpracującymi z klubem.
§ 8
UKS Chromik opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie UKS Chromik dzielą się na:
1. Członków zwyczajnych
2. Członków wspierających
3. Członków honorowych
§ 10
1. Członkami zwyczajnymi UKS Chromik mogą być uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, rodzice i nauczyciele, którzy złożą pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu UKS Chromik.
2. Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą być członkami UKS Chromik i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie zarządu klubu większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
3. Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, być członkami UKS Chromik, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz klubu.
§ 11
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1. Uczestnictwa w Walnych Zebraniach UKS Chromik, z biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy — Prawo o stowarzyszeniach oraz § 10 ust. 2 i 3 niniejszego statutu.
2. Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz UKS Chromik.
3. Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez UKS Chromik.
4. Korzystania z wszelkich urządzeń i sprzętu na zasadach określonych przez Zarząd UKS Chromik.
§ 12
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele UKS Chromik, zostaną przyjęte przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno-finansową dla UKS Chromik.
§ 13
Członkowie wspierający mają prawo do:
1. Uczestniczenia bezpośrednio lub - w przypadku członków wspierających będących osobami prawnymi - poprzez swoich przedstawicieli w Walnych Zebraniach UKS Chromik.
2. Zgłaszanie wniosków i propozycji wobec władz UKS Chromik.
§ 14
1. Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie osobom fizycznym szczególnie zasłużonym dla UKS Chromik.
2. Członkowie honorowi mają uprawnienia członków zwyczajnych, za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego na Walnym Zebraniu UKS Chromik.
§ 15
Do obowiązków członków zwyczajnych należy:
1. Branie czynnego udziału w działalności UKS Chromik.
2. Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz UKS Chromik.
3. Godne reprezentowanie barw UKS Chromik.
4. Płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie UKS Chromik.
§ 16
Członkostwo w UKS Chromik ustaje poprzez:
1. Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu.
2. Skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
a. umyślnego naruszenia postanowień statutu,
b. nie brania udziału w działalności statutowej UKS Chromik przez okres 3 miesięcy,
c. niepłacenia składek przez okres 3 miesięcy, pomimo pisemnego wezwania do ich uiszczenia,
d. działania na szkodę UKS Chromik.
Od uchwały Zarządu, o skreśleniu z listy członków przysługuje członkowi odwołanie do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały.
3. Rozwiązanie się UKS Chromik.
Rozdział 4
Władze Klubu
§ 17
1. Władzami UKS Chromik są:
a. Walne Zebranie Klubu,
b. Komisja Rewizyjna,
c. Zarząd Klubu.
2. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 4 tata.
3. Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu.
4. Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 18
1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
2. Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz na 4 lata.
3. Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
a. z własnej inicjatywy,
b. na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c. na wniosek 1/3 ogółu członków.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż 30 dni od złożenia wniosku przez Komisję Rewizyjną lub 1/3 ogółu członków lub podjęcia uchwały przez Zarząd i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
5. O terminie, miejscu oraz porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd zawiadamia członków najpóźniej na 14 dni przed zebraniem w sposób przyjęty w Klubie, w szczególności poprzez wywieszenie zawiadomienia na tablicy ogłoszeń w siedzibie Klubu.
§ 19
1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania UKS Chromik należy:
a. uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
b. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
c. wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
d. uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla ustępującego Zarządu Klubu,
e. ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
f. podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu i rozwiązania się Klubu,
g. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
h. rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu, co do których statut nie określa kompetencji innych władz.
2. Walne Zebranie Klubu jest zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 + 1 członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
3. W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
§ 20
1. Zarząd Klubu składa się z minimum 5 członków i maximum 7 członków wybranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza i Skarbnika.
2. Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż jeden raz na dwa miesiące. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, a w przypadku wskazanym w §23 ust. 4 pkt e – Komisja Rewizyjna.
3. Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność na zebraniu Zarządu co najmniej 1/2 liczby członków Zarządu, w tym co najmniej Prezesa, Sekretarza lub Skarbnika.
§ 21
1. Do zadań Zarządu Klubu należy prowadzenie spraw Klubu oraz reprezentowanie Klubu, a w tym:
a. reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu, przy czym dla zaciągania zobowiązań i dokonywania rozporządzeń przekraczających wartość 50% przychodów roku poprzedniego, wymagana jest uprzednia zgoda Walnego Zebrania Klubu,
b. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
c. uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
d. powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
e. przyjmowanie i skreślanie członków,
f. zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
g. składanie sprawozdań z działalności Klubu.
2. Do składania oświadczeń w imieniu Klubu, w tym do zaciągania zobowiązań lub udzielania pełnomocnictw, wymagane jest współdziałanie dwóch członków zarządu w tym co najmniej jednej z następujących osób: Prezesa, Sekretarza lub Skarbnika.
§ 22
1. Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z funkcji w Zarządzie, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu. Zawieszenie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, może trwać maksymalnie 3 miesiące.
2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach członka Zarządu podejmuje Zarząd.
3. Członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o zawieszeniu.
4. Ze składu Zarządu jego członka może odwołać jedynie Walne Zgromadzenie.
§ 23
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działania Klubu.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
3. Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
4. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
a. przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu
b. wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
c. składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
d. składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu.
e. występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadku stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem, bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
5. Zebrania Komisji odbywają się wg potrzeb. Zebrania zwołuje Przewodniczący. Do ważności uchwał konieczna jest obecność na zebraniu Komisji wszystkich jej członków.
§ 24
1. Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna.
3. Członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego zebrania Klubu w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o zawieszeniu.
4. Ze składu Komisji jej członka może odwołać jedynie Walne Zgromadzenie.
§ 25
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej — organowi, w którego składzie powstał wakat, przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków danego organu pochodzących z wyboru.
Rozdział 5
Wyróżnienia i kary
§ 26
1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu, mogą być przyznawane wyróżnienia i nagrody.
2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalony przez Zarząd Klubu.
§ 27
1. W razie naruszenia statutu lub uchwał władz Klubu, w tym także w razie naruszenia obowiązku opłacania składek członkowskich, Zarządowi przysługuje — prawo wymierzania następujących kar:
a. Upomnienia
b. nagany,
c. zawieszenia w prawach członka na okres 1 miesiąca,
d. skreślenia z listy członków Klubu zgodnie z §16 statutu.
2. Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni.
3. Uchwała Walnego Zgromadzenia Klubu w przedmiocie odwołania od ukarania jest ostateczna.
Rozdział 6
Majątek i fundusze Klubu
§ 28
Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze:
1. Składki członkowskie,
2. Dotacje budżetowe na zadania zlecone,
3. Darowizny, zapisy, spadki,
4. Dochody z majątku Klubu.
Rozdział 7
Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu
§ 29
Zmiany statutu wymagają uchwały Walnego Zebrania klubu podjętej zwykłą większością (1/2 + 1) głosów, przy obecności co najmniej połowy (1/2 + 1) członków uprawnionych do głosowania.
§ 30
Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek. Likwidator po zakończeniu prac składa organowi ewidencyjnemu sprawozdanie, wraz z wnioskiem o wykreślenie Klubu z ewidencji.